domingo, 15 de enero de 2012

Valoració d’una experiència de les TIC a l’aula

Al mateix temps que és molt important introduir les TIC en les nostres vides, també és important saber utilitzar-les de manera adequada. Per fer una bona valoració d’una pràctica de les TIC s’ha de tenir en compte diferents factors i criteris. Tal i com es va publicar en AREA, M. (2007) Decálogo de Buenas Prácticas, hi ha deu punts clau per fer una bona valoració:
1- El més important és el valor educatiu, no el tecnològic.
2- El fet d’utilitzar tecnologies a les aules no significa que es sigui millor o pitjor professor ni que el rendiment acadèmic dels alumnes millori.
3- És el mètode juntament amb les activitats planificades les que promouen un tipus d’aprenentatge o un altre.
4- S’han d’utilitzar les TIC de manera en que els alumnes aprenguin a partir de les experiències amb les tecnologies.
5- Les TIC han d’utilitzar-se tant com a eina per l’aprenentatge acadèmic curricular com  per l’adquisició i desenvolupament de competències específiques en la tecnologia digital.
6- S’ha de propiciar que l’alumnat desenvolupi amb les TIC tasques de naturalesa intel·lectual i social.
7- Les TIC han de ser utilitzades pel treball individual i pel col·lectiu, tant en grups presencials com virtuals.
8- Quan es planifica una activitat amb TIC s’ha de tenir en compte també el tipus de competència tecnològica que es promou.
9- És important tenir planificada l'activitat a realitzar i el temps que s’utilitzarà.
10-Les activitats amb ordinadors han d’estar integrades i han de ser coherents amb els objectius i continguts curriculars.

Per tant, les experiències i els criteris per valorar una pràctica amb TIC es basarien en:
-              -  La promoció de la comprensió: l’aprenentatge creatiu.
-    - Promoció de l’alfabetització informàtica: cerca selectiva d’allò que estem buscant, capacitat d’utilització de      programes necessaris per la tasca a desenvolupar, etc.
-       - Promoció de la interacció social: s’aprèn millor amb interacció social, ja que afavoreix l’intercanvi d’idees i valors i permet l’alternança de rols.
-         -  Promoció d’altres agents educatius i socials: contacte amb la societat, agents externs a l’escola que ens poden proporcionar recursos. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario